Beta 1


Title AI Planlægning i Computerspil
Author Thai, Hoang Phuong
Vestergaard, Thomas Lyngby
Supervisor Bolander, Thomas (Algorithms and Logic, Department of Informatics and Mathematical Modeling, Technical University of Denmark, DTU, DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark)
Institution Technical University of Denmark, DTU, DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark
Thesis level Bachelor thesis
Year 2008
Abstract Denne rapport beskriver en tilgang til koordinering af en mængde agenter i Unreal Tournament ved hjælp af en HTN. Vi har fået en række agenter til succesfuldt at agere på holdbasis i Domination spiltypen. Gamebot og JavaBot danner et fundament, hvor hovedparten af lavtliggende implementationsarbejde er lagt i forvejen, så det er nemt at udføre undersøgelser i Unreal Tournament. Dette medførte mere tid kunne bruges på AI relevant arbejde. Det har vist sig at endelige tilstandsmaskiner udmærker sig når agenter skal klare sig selvstændigt. FSM’er er nemme og hurtige at implementere og debugge. Endvidere eksekveres de hurtigt under kørsel. Problemer som opstår ved at bruge FSM’er er at de skalerer dårligt på grund af deres eksplosive vækst. Ved at benytte en HTN kan man dele en strategi op på naturlige abstraktionsniveauer. I Domination spiltypen tyder det på, at en simpel planlægningsalgoritme vil være fyldestgørende, fordi mere avancerede planlægningsalgoritmer vil give samme effekt i praksis over de specificerede HTN’er. Hvis man har et solidt FSM framework kan den fordelagtigt udnyttes i HTN strukturen. Det vil give HTN’en længere tid i at planlægge, fordi FSM’erne kan håndtere reaktive elementer, der kræver hurtig respons. Med inspiration fra Petri-net har vi konstrueret en planstruktur, som nemt kan styre en række agenters total order plan parallelt. Denne planstruktur tillader samtidig, til en vis udstrækning, at lave synkronisering over flere agenters total order plan. Testen viste, at hvis en HTN blev brugt til at koordinere et hold af agenter ved hjælp af FSM’er, så kunne holdet præstere bedre end et hold af agenter kun styret af deres FSM’er. Testen viste også, at holdet ikke nødvendigvis præsterede bedre med en HTN. Man kan dog konstruere en HTN som giver en signifikant forbedring af holdpræstationen. Anvendelse af HTN i kombination med FSM i spil har et tydeligt potentiale.
Series IMM-B.Sc.-2008-26
Fulltext
Original PDF bac08_26.pdf (1.46 MB)
Admin Creation date: 2008-07-04    Update date: 2008-07-04    Source: dtu    ID: 221284    Original MXD