Beta 1


Title Radiosity på CELL
Author Frydendal Bonnichsen, Lars
Supervisor Karlsson, Sven (Embedded Systems Engineering, Department of Informatics and Mathematical Modeling, Technical University of Denmark, DTU, DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark)
Institution Technical University of Denmark, DTU, DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark
Thesis level Bachelor thesis
Year 2009
Abstract Radiosity er en form for global illumination, som kan simulere indirekte diffus refleksion, men ikke tager hensyn til spekulær refleksion. Radiosity algoritmer har typisk behov for at opdele geometrien i scenen den behandler i flere dele, således at forskellige dele af objekter kan belyses forskelligt. Der findes algoritmer der opdeler geometrien inden refleksionerne bearbejdes, og algoritmer der opdeler geometrien på basis af refleksionerne. I denne rapport gennemgår jeg hvorledes en radiosity algoritme som opdeler geometrien på basis af refleksionerne kan optimeres til at udføres på en Cell processor. Cell processoren indeholder en generel kerne kaldet PPE, og et otte mere primitive kerner, kaldet SPE'er. Ved at flytte de dele af koden der tog mest beregningstid over på SPE, var jeg i stand til at gøre algoritmen ca. dobbelt så hurtigt som SPLASH2 benchmark implementeringen af algoritmen, for en scene der indeholder 514 trekanter, på en PlayStation 3 med 6 SPE'er tilgængelige.
Series IMM-B.Sc.-2009-23
Fulltext
Original PDF bac09_23.pdf (0.67 MB)
Admin Creation date: 2009-07-21    Update date: 2010-08-25    Source: dtu    ID: 247201    Original MXD