Beta 1


Title Kunstig Intelligens til Brætspillet Taiji
Author Rask, Morten
Supervisor Bolander, Thomas (Algorithms and Logic, Department of Informatics and Mathematical Modeling, Technical University of Denmark, DTU, DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark)
Institution Technical University of Denmark, DTU, DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark
Thesis level Master's thesis
Year 2009
Abstract Dette projekt omhandler udviklingen af fl ere kunstige intelligenser til brætspillet Taiji. Taiji er et fuldt observerbart abstrakt strategisk spil, hvor to modstander hver især forsøger at score fl est point ved at danne en større figur på brættet end modstanderens figur. Taiji er et forholdsvis nyt spil udgivet i år 2007 og derfor er der endnu ikke blevet udviklet en eektiv Articial intelligence (AI) til spillet. Spillets designer, Nestor Romeral Andres, har udviklet en simpel AI til spillet, men den kræver stor computerkraft på de høje sværhedsgrader uden nødvendigvis at besejre en menneskelig modstander. Målet med projektet er at udvikle en effektiv AI til Taiji. I første fase implementeres en klassisk AI baseret på minimax sægning i et spiltræ. Dette involvere blandt andet konstruktion af en passende heuristik for spillet. I næste fase undersøges yderligere muligheder for forbedringer og udvikling af mere avancerede AI'er. Dette inkludere blandt andet en opgradering fra spiltræ til spilgraf. Spiltræ giver som navnet angiver kun mulighed for at flge stistruktur, mens spilgraf giver mulighed for gå på tværs af stistruktur og dermed er væsentligt mere omfattende. Projektet indeholder også en analyse af spillets kompleksitet og en vurdering af vinderstrategier for forskellige brætstørrelser. Den fysiske Implementeringen af spillet og de kunstige intelligenser er blevet foretaget i Java.
Imprint Danmarks Tekniske Universitet (DTU) : Kgs. Lyngby, Danmark
Series IMM-M.Sc.-2009-66
Fulltext
Original PDF ep09_66.pdf (4.07 MB)
Admin Creation date: 2009-10-07    Update date: 2009-11-04    Source: dtu    ID: 250864    Original MXD